avan4esp

avan for Easy to solve problems

avan4esp

avan for Easy to solve problems

طبقه بندی موضوعی
نویسندگان

در روش زیر به شما آموزش داده می شود تا چگونه جلوی دزدی و هک شدن پسورد مودم خود را بگیرید.
به زبان ساده تر می توان گفت که Mac Address، نام کامپیوتر شماست، پس می توانید به مودم وایرلس خود بگویید که به لیست نامهای معرفی شده مجوز دسترسی به شبکه را داده اما به نامهای ناشناخته اجازه ی دسترسی ندهد یا برعکس.

  • آدرس MAC چیست؟

MAC Address یا Media Access Control Address :

مک آدرس، یک آدرس فیزیکی (سخت افزاری) است که بروی تمامی قطعاتی که در یک شبکه کامپیوتری به تبادل داده می پرداند، وجود دارد. مانند آدرس آی پی که برای آدرس دهی در لایه سوم شبکه استفاده میشود، مک آدرس نیز در آدرس دهی پکت های داده در شبکه استفاده میشود اما در لایه دوم.

از طرفی آدرس آی پی یک آدرس منطقی بوده و قابل تغییر بر اساس ساختار شبکه می باشد، اما آدرس مک، آدرسی است در سخت افزار تعبیه میشود و قابل تغییر نیست (البته در مواردی قابل تغییر هست که شرح داده میشود). مک آدرس هر وسیله شبکه، یک آدرس منحصر به فرد (Uniqe) در دنیاست. مک آدرس به نام های دیگری چون EHA یا Ethernet Hardware Address و Physical Address و Hardware Address نیز خوانده میشود.

لزوم وجود آدرس مک، به مدل لایه ای شبکه (مدل OSI) بر میگردد که داده ها پس از آماده شدن برای انتقال روی بستر فیزیکی، بر اساس آدرس مک هر قطعه شبکه، به سوی آن قطعه ارسال میشود. مثلا سوییچ ها که در لایه دوم کار می کنند، داده های خود را براساس مک آدرس، انتقال می دهند.

 

غیرتکراری بودن مک آدرس و عدم امکان تغییر آن، کاربرهای خاصی را در حوزه شبکه برای آن ایجاد نموده است. مثلا در یک شبکه وایرلس می توان با استفاده مک آدرس، فقط به دستگاه های خاصی اجازه اتصال را داد، حتی اگر کلید شبکه وایرلس را در اختیار داشته باشند. یا می توان براساس آدرس مک، فیلترینگ خاصی اعمال نمود. یا حتی پهنای باند کاربران یک شبکه را با استفاده از مک آدرس محدود نمود. این عملیات ها با استفاده از آدرس آی پی، بسیار پر دردسر و نفوذ پذیر خواهند بود. نحوه استفاده و تنظیم MAC Address Filtering برای تجهیزات وایرلس در مقاله ای جدا شرح داده خواهد شد.

  • راه های پیدا کردن مک آدرس:

برای اینکه مک آدرس یک قطعه مانند یک کارت شبکه یا اکسس پوینت را بدست آوریم راه های زیادی وجود دارد.

1. معمولا آدرس مک بروی برچسبی زیر دستگاه الصاق میشود.

2. در صفحه تنظیمات وسایلی مانند روترهای بیسیم و ... آدرس مک نمایش داده میشود.

3. برای پیدا کردن مک آدرس یک کارت شبکه در ویندوز می توان به Control Panel رفته و روی آیتم Network And Sharing Center کلیک کنید. سپس روی آیتم Change Adapter Settings کلیک کنید.

 سپس روی کارت شبکه مورد نظر خود کلیک راست نموده و گزینه Status را کلیک کنید.

 روی دکمه Details کلیک کنید.

سپس آدرس مک کارت شبکه خود را مشاهده کنید.

4. راه دیگر استفاده از دستور ipconfig /all در محیط command ویندوز است. منوی استارت ویندوز را باز نموده و دستور cmd را تایپ کرده و دکمه اینتر را فشار دهید تا محیط command ویندوز باز شود. سپس دستور زیر را تایپ کرده و دکمه اینتر را فشار دهید:

ipconfig /all

{فرمان CMD را در RUN ویندوز اجرا یا تایپ می کنید و سپس دکمه Enter را می زنیم.سپس در صفحه سیاه باز شده عبارت زیر را تایپ می کنیم :
ipconfig /all
سپس دکمه Enter را می زنیم}

در خروجی دستور می توانید تمام مشخصات مربوط به کارت های شبکه از جمله آدرس مک آنها را مشاهده کنید. 

 

بدلیل یونیک (غیر تکراری) بودن آدرس مک در کارت های شبکه، می توان با فعال کردن محدودیت دسترسی به شبکه بیسیم با استفاده از MAC Address Filtering، تنها به کلاینت های خاصی اجازه دسترسی به شبکه وایرلس را داد حتی اگر رمز شبکه بیسیم را در اختیار داشته باشند. البته در برخی مدل های روتر وایرلس، می توان این کار را بصورت بلعکس نیز انجام داد یعنی دسترسی فقط کلایت های خاصی را محدود کرد و به بقیه امکان اتصال داد.

به یاد داشته باشید، بودن در لیست MAC Address های مجاز، نیاز به وارد کردن رمز شبکه بیسیم را حذف نخواهد کرد. پس برای اتصال به شبکه وایرلس هم داشتن رمز بیسیم و هم مجاز بودن در لیست MAC Address ها ضروری است.

  • روش انجام کار :

فرض می کنیم که مک آدرس شما ، DC.FF.A4.HH.44.96 می باشد. پس از پیدا کردن مک آدرس  موجود در شبکه، جهت کانفیگ کردن مودم وایرلس، مرورگر اینترنت را باز کرده و در Address Bar آی پی زیر را وارد نمایید:
192.168.1.1
سپس وارد صفحه تنظیمات مودم شده و از قسمت Wireless یا در برخی مودم ها از قسمت
Advanced بر روی گزینه MAC Filter کلیک نمایید.
آیتم Activated را برای فعال کردن MAC Address Filter در قسمت Status انتخاب کنید. در قسمت Action ، اگر می خواهید فقط به مک آدرس های خاصی اجازه اتصال دهید، گزینه Allow Association را برگزینید ولی اگر می خواهید فقط مک آدرس های خاصی نتوانند متصل شوند، گزینه Deny Association را انتخاب کنید و در قسمت MAC Address ها  لیست آدرس های مک مورد نظر را وارد کنید. سپس روی Apply Setting برای ذخیره تغییرات، کلیک کنید.

نکته : به جای نقطه یا دات . از دو نقطه استفاده کنید : مانند مثال زیر :
98:E4:00:0C:CE:64

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی